De week van Tabaski - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Elise Dijkshoorn - WaarBenJij.nu De week van Tabaski - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Elise Dijkshoorn - WaarBenJij.nu

De week van Tabaski

Door: Elise

Blijf op de hoogte en volg Elise

24 September 2015 | Gambia, Lamin

Lieve allemaal,

Hier een nieuw verslag vanuit m'n nachtdienst. Inmiddels is dit alweer mijn 4e stageweek en deze week heb ik dus nachtdienst. Het is weer eens iets anders maar wel erg lang, van 20.00 tot 08.00. Gelukkig is het goed te doen want wanneer er geen patiënten zijn, kan ik slapen op een matrasje op de grond. In het begin is dit erg wennen want je ziet regelmatig enig insect over de grond lopen. Van klein miertje tot enorme sprinkhaan en kever, dus je kunt jezelf wel voorstellen dat het even 'aanpassen' is. Maar goed, op den duur was ik zo moe dat ik niet anders kon dan slapen en ik ben een vrij goede slaper dus verder had ik weinig last van mijn omgeving haha. Nachtdiensten zijn vaak rustig maar er zijn er ook bij, zoals mijn eerste, dat je tot half 2 steeds bezig bent met nieuwe patiënten. Hierbij doe je precies hetzelfde als overdag; gegevens noteren, metingen verrichten, diagnose stellen, medicatie voorschrijven, bereiden en afgeven. Ook komt het administratieve gedeelte ook 's nachts om de hoek kijken; geld voor het consult en de medicatie. Wanneer mensen geen geld hebben of niet genoeg, kunnen er geen medicijnen afgegeven worden, dit lijkt heel erg maar vaak komen mensen terug met geld dat bij elkaar gesprokkeld is door familie. Daarnaast is dit ziekenhuis al erg goedkoop en moet het toch kunnen blijven draaien, we helpen waar we kunnen. Momenteel heb ik dus een erg rustig moment waarop ik buiten op een stoeltje zit te wachten, vergezeld met 2 collega's en enorm veel krekels, wachtend op een teken van slaapverschijnselen of patiënten. Owja, er zijn ook nog 2 bewakers die hier rondlopen zodat ons niks kan overkomen.

Deze week stond verder in het teken van Tabaski, het offerfeest van de moslims waar iedereen al weeeeken naar uitkijkt. Alles komt erbij kijken, nieuwe jurk, een geit, mooie makeup / wimpers, hoofddoek, schoenen, lekker eten etc. Iedereen wil ook vrij met dit feest maar een ziekenhuis kan niet sluiten dus ook hier niet. Na enig commentaar is er een rooster gemaakt waarin er geprobeerd is een eerlijke verdeling te maken, natuurlijk zijn er dan alsnog mensen die zich 'ziekmelden' haha. Natuurlijk moet ik ook een beetje mee gaan in het hele gebeuren dus ook ik heb een mooie Gambiaanse jurk aangeschaft en een henna versiersel op m'n hand. Morgen begint tabaski, ik ben erg benieuwd. Het begint met een gezamenlijk gebed op het voetbalveld, om 10.00. Ik hoor jullie jezelf nu al afvragen, 'het voetbalveld?'. Haha op het voetbalveld ja omdat de moskee te klein is voor alle mensen. De mannen gaan hier allemaal aan de voorkant staan en de vrouwen op de achtergrond. Dit is zo omdat de mannen zo niet naar 'de lekkere kontjes' kunnen kijken, zoals hier uitgelegd wordt. Een paar jongens is namelijk het woord 'lekker kontje' geleerd haha. Op deze manier kunnen ze zich beter concentreren op God. Na dit gezamenlijke gebed gaan mensen naar huis om de geit te slachten. Iedereen heeft een geit gekocht, of soms een koe, die geofferd wordt en het vlees eten ze op. Hoe groter, hoe meer vlees en hoe rijker je vaak bent. Echt alles wordt gegeten, zelfs de ballen. Hier zijn de kinderen gek op, deze worden eraf geslacht en gefrituurd met peper en citroen, erg smakelijk vond ik het niet klinken haha. Het is een heel gebeuren die geiten, je ziet ze o-ver-al. Ik ben mee geweest om er 1 te kopen, een heel gebeuren van zoeken naar de beste, soort speld in een hooiberg, en dan het geld. Na 10 min. waren ze er dan eindelijk uit en was er 4.000 dalasie af gegaan van de 11.000. Dit komt neer op zo'n 220 euro voor een geitje. Ik heb soms wel medelijden met die beesten, ze worden bovenop het dak vastgebonden of soms zelfs opgevouwen achterop de scooter, niet wetend dat ze over paar dagen op een bordje liggen. Ook gaan ze wel eens gezellig mee in de taxi. Dit feest start morgen, naja vandaag, het is inmiddels 1 uur, dus kan daar nu nog weinig spannends over vertellen.

Verder is het regenseizoen helaas nog niet afgelopen, het regent de laatste dagen nog vrij veel helaas. Zo wilde wij, Rosanne, Sanne, Marije en ik op een mooie zonnige dag naar het strand gaan vandaag. Taxi was geregeld, spullen waren gepakt en toen we wilde vertrekken kwamen opeens de eerste regenspetters. Dit is helaas de rest van de middag niet meer gestopt dus toen besloten wij maar wat te drinken op een terrasje, ook niet verkeerd haha. Toen wilde we terug, makkelijker gezegd dan gedaan want omdat het dus bijna tabaski is, was het enorm druk op de terugweg. Waar je normaal misschien 20 min over doet, deden we er nu 1-1,5 uur over..
Het lijkt ook net alsof het ons niet gegund is om 'leuke dingen' te doen want zo wilde we zondag naar Lamin Lodge gaan, zo'n 20 min lopen. Opnieuw zagen we bij vertrek wat donkere wolken maar dit konden wij wel aan, dachten wij. Na een paar minuten kwamen de enige spetters al naar beneden vallen maar dit hield ons niet tegen. Later begon het toch wat harder te regenen dus schuilde we even onder een boom. Het regende weer minder hard dus we konden verder maar zo'n 10 min later was het wel erg heftig en toevallig zagen we net een mooi overdekt plekje. Helaas was de regen zó heftig, in combinatie met enorme windvlagen en onweer dat het geen verschil meer was of we nu erbuiten gingen staan of eronder, we werden toch wel nat. Naar Lamin Lodge was geen optie meer want de wegen waren omgetoverd in rivieren dus toen zijn we terug gaan lopen, op de blote voetjes door het water, al zingend en springend haha. Ik moet zeggen, had alsnog een erg leuke dag, het is weer eens iets anders haha.

Ook wel leuk om te vertellen, ben naar de krokodillenpoel geweest. Voorafgaand hieraan gingen we naar een fabriekje waar ze doeken beschilderde met zelfgemaakte verf van planten, en kaarsvet. Met het kaarsvet maken ze een printje en daarna schilderen ze de kleuren erop. Het kaarsvet gaat er daarna weer af en dan komen de andere kleuren erop, als jullie het nog begrijpen haha. Uiteindelijk komen er erg mooie doeken uit! En toen de krokodillenpoel, eerst moesten we door een museum, nu is dat al niet m'n grootste hobby en vooral niet met die warmte, maar toch was het wel leuk om te zien en wat te horen over de geschiedenis van Gambia. Toen liepen we door een soort oerwoud naar de krokodillen, ik stapte bijna bovenop zo'n beest want zag ze in eerste instantie niet eens liggen op de grond, daar ging m'n been dus bijna.. We mochten ze aaien en ermee op de foto, hele ervaring en nooit gedacht dit ooit mee te maken haha. Natuurlijk gaat er toch altijd echt iets mis en ook dit keer bij mij, ik stond op m'n gemakje een foto te maken van een krokodil, voel ik opeens spetters op m'n rug en arm, geen regen deze keer maar ik bleek onder een boom te staan met een hele vogelfamilie, je kan het wel raden.. Gelukkig gebeurt het geloof ik vaker want ze waren er al op voorbereid met een doek. Een ander meisje had handalcohol bij waar ik mezelf enigszins mee kon opfrissen, heb ik weer. Het mooie is nog dat het blijkt dat het voor goed geluk is, helaas heb ik dat geluk nog niet helemaal terug kunnen vinden haha. Smiddags gingen wij namelijk weer naar de plaatselijke voetbalwedstrijd kijken en ze verloren helaas..
Ze hebben ook krokodil Charlie, die wij 'gelukkig' niet hebben gezien want het schijnt dat als je die aanraakt, dat je zwanger raakt. Ik geloof er niet helemaal in maar het zekere voor het onzekere kan nooit kwaad dacht ik zo haha.

Ik was tussendoor even in slaap gevallen, het was een rustige nacht gelukkig. Nu zit ik hier te wachten tot de zon weer op komt, dit keer met een kraaiende haan, krekels, fluitende vogels en de man van de moskee op de achtergrond, die roept dat het gebed begint, 5 keer per dag, beginnend bij 5 uur 's morgens. Je voelt je dus eigenlijk nooit alleen hier haha.

Ook wel leuk om te vermelden, we zijn inmiddels met 8 meiden in het huis, en moeder Tereza, mijn werkbegeleider haha. Pas geleden gingen wij namelijk met haar en 3 andere meiden uiteten en het leek net de moeder met 4 dochters haha. Het is erg gezellig en klikt erg goed tussen iedereen. Heel leuk is dat! Daarnaast is er ook genoeg ruimte om je even af te zonderen als je daar behoefte aan mocht hebben, nu houd ik zelf wel erg van gezelligheid dus heb er niet zoveel last van haha.

Ik ga mezelf voorbereiden op de laatste werkuurtjes, tot snel weer!

Xxxxxxxxxx

Ps; iedereen enorm bedankt voor de leuke berichtjes elke keer!

  • 24 September 2015 - 08:46

    Astrid:

    Ha elise,
    Nou ikzelf ben ook net uit de nachtdienst gekomen. Wat leuk om je verhaal weer te lezen. Tja het regenseizoen weet wat het stroomt zomaar naar beneden. De krokodillenpoel had inderdaad met vruchtbaarheid te maken....:-) heel leuk om jou verhaal daarover te lezen. Wat ik me herinner ze voelen keihard en koud aan die beesten.
    Vervoer .....alles rijd naast en doorelkaar heen en o zo volgeladen. Geweldig toch? Hoe ik het moet schrijven weet ik niet meer maar yang yang boeree is ook een leuk bezoekje waard..:-) succes met je werk en geniet ervan.
    Groeten van de achterbuurtjes.

  • 24 September 2015 - 12:29

    Annelies:

    Wat een heerlijk verhaal weer! Xxx mama

  • 24 September 2015 - 19:06

    Anita:

    we zijn weer helemaal bij.... ik zou geen oog dicht doen met al die beestjes...brr

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elise

Actief sinds 02 Juni 2015
Verslag gelezen: 405
Totaal aantal bezoekers 6476

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2015 - 15 December 2015

Stage in Gambia

Landen bezocht: